“Het allerbelangrijkste is dat jongeren leren houden van lezen”
Lidy Swieters was dit jaar genomineerd voor de Mediathecaris van het Jaar. Wij spraken met haar over het vak, de unieke samenwerking van de bibliotheek waar zij voor werkt met de twee locaties van de school waar zij mediathecaris is en – natuurlijk – over hoe zij jongeren aan het lezen krijgt.
“Ik heb gewoon héél mooi werk,” vertelt Lidy. Zodra het over het enthousiasmeren van jongeren voor het lezen van boeken gaat lichten haar ogen op. “Het bijzondere is dat ik in dienst ben van de bibliotheek Emmen en dus niet van het Esdal College, ook al ben ik de mediathecaris van zowel de locatie van het Esdal College in Emmen als die van de locatie in Klazienaveen. Ik ben gedetacheerd en dat is wat mij betreft ideaal: zo blijven de lijntjes kort.”
“Mijn loopbaan begon in een klein biebje bij mij in het dorp, daar werd ik toen administratief medewerker voor vier uur per week. Dat is inmiddels 30 jaar geleden. De bibliotheek zat vlak naast de basisschool en daar had ik toen al veel contact mee. Al snel had ik door dat ik het heel erg leuk vond en ik besloot toen een driejarige opleiding tot bibliothecaris te volgen. Daarna begon ik in de mediatheek van het Esdal College, zowel in Emmen als in Klazienaveen,” zegt Lidy. “Toen ik in Klazienaveen begon was daar slechts één boekenkast met boeken in bruin kaftpapier, meer niet. Ze zeiden tegen mij: ‘Ga maar aan de slag, maak er maar een mediatheek van’ en dat liet ik me geen twee keer zeggen!” Na haar opleiding tot bibliothecaris volgde Lidy de opleiding tot jeugdbibliothecaris. “Dat vond ik erg nuttig, want je leert niet alleen dat maar ook waaróm leesbevordering en het verkrijgen van informatievaardigheden zo belangrijk zijn,” zegt Lidy. “Tenslotte kunnen de leerlingen zich door goed te kunnen lezen ontwikkelen tot zelfstandige en evenwichtige burgers.”
“De mediatheken zijn geen kantines, maar wel erg toegankelijke, rustige plekken. Ik wil een fijne leesomgeving bieden. Dat wij in 2015 in Klazienaveen een nieuw schoolgebouw kregen dat aan de bibliotheek vastzat is natuurlijk fantastisch. De héle bibliotheek is letterlijk de boekenkast van de school!” zegt Lidy.
Lidy zit eigenlijk nooit stil. Niet alleen geeft zij regelmatig les, maar ook ontwikkelde ze zelf volledige leesbevorderingsprogramma’s. Zo bedacht ze recent speciaal voor de leerlingen van de afdeling Mobiliteit & Transport het lesprogramma ‘Sleutelen aan taal’. Lidy: “Ik krijg veel steun vanuit de school, zowel van de teamleiders als van de directeur. Dat is heel prettig. Ik ben tenslotte afhankelijk van de docenten, maar zij zijn dat natuurlijk net zo goed van mij. Daarom is het zo fijn dat ik veel waardering krijg voor mijn werk en dat zij leesbevordering ook heel belangrijk vinden.”
Tips van Lidy hoe lezen onder jongeren te bevorderen
“Lidewijde Paris zei tijdens de Dag van het Literatuuronderwijs: ‘Lezen als middel, niet als doel’ en dat vond ik zó goed!” zegt Lidy. “Het allerbelangrijkste is dat jongeren leren houden van lezen. Je moet ze eerst laten zien waarom lezen zo leuk is. Begin bijvoorbeeld met het lezen van een stripboek! Dan lezen ze een heel boek uit, dat is al echt geweldig.”